lauantai 8. joulukuuta 2012

Tarpomista

Kävin ensimmäistä kertaa Barbicanissa, ystäväni Juhan ajatuksesta. Tämä Cityssa sijaitseva kuuluisa taidekeskus tuli tässä vaiheessa tsekattua vain pintapuolisesti, sillä maksullinen päänäyttely ei vaikuttanut riittävän kiinnostavalta ja maksuttomat näyttelyt olisivat olleet tuhtien jonotuksien takana. Palaan kuitenkin tänne vielä ennen joulua katsomaan näytelmän Saatana saapuu Moskovaan.

Taidekeskusta ympäröi hieman Merihaka-henkinen asuinalue, The Barbican Estate. Se oli vaikuttava.

Barbicanista kävelimme Cityn halki Aldgaten alueelle. City on edelleen varsin jees.

Aldgatessa menimme syömään Juhan tietämään intialaiseen ravintolaan nimeltä Tayaabs. Paikka toimi 'bring your own bottle'-periaatteella, joten nappasimme matkalla Tescosta pari olutta mukaan. Ruoka oli erinomaista ja sitä oli riittävästi. Hinta oli myöskin kohdallaan. Suosittelen paikkaa lämpimästi!

Kotona Muswell Hillissa olen ottanut itselleni uuden haasteen: internet-yhteyden hankkimisen asuntooni. Kuten ehkä arvata saattaa, ja kuten Johanna yritti minua etukäteen varoittaa, tehtävä ei ole osoittautunut niin helpoksi kuin voisi toivoa.

Naiivisti kuvittelin että homma hoituisi kivuttomasti, jos ryhdyn saman firman asiakkaaksi jolla edellisetkin vuokralaiset olivat. Vuokraemäntäni selvitti että kyseinen palveluntarjoaja oli Sky. Täten kolmisen viikkoa sitten klikkailin itseni Sky Broadband -asiakkaaksi lafkan nettisivuilla.

Tällöin Sky ilmoitti, että nettiyhteyteni aktivoidaan 5.12.2012 (kaksi viikkoa siitä hetkestä kun ryhdyin asiakkaksi), ja että nettiboksi lähetetään samaan päivämäärään mennessä kotiini. Boksi saapui, ja iltapäivällä 5.12.2012 sain sähköpostiviestin jossa onniteltiin ja kerrottiin että nettiyhteys on nyt aktivoitu asuntooni.

Kiirehdin illalla kotiin virittelemään vaatimattoman (mutta täälläpäin melko standardin) 10-megaisen ADSL-yhteyden pystyyn. Pian kuitenkin kävi ilmi että nettiyhteyttä ei ollutkaan saatavilla.

Soitin asiakaspalveluun. Ehdin kuulla puhelimessa että vaikka sähköpostiviesti yhteyden aktivoinnista saapui iltapäivällä, käytännössä yhteys muodostuu vasta puoleenyöhön mennessä. Sitten kännykkäni ilmoitti että puhelu oli syönyt muutaman punnan krediittini loppuun ja keskustelu katkesi.

Ryhdyin odottamaan. Keskiyö koitti – ei signaalia.

Aamulla puhelimeeni oli saapunut tekstiviesti, jossa jälleen onniteltiin ja kerrottiin yhteyden aktivoinnista. Testasin josko nyt tärppäisi – ei signaalia.

Jaoin kännykällä nettiyhteyden läppärilleni ja menin Skyn sivuille. Asiakaspalveluchatissa Skyn edustaja kyseli tilanteen detaljit, pahoitteli kovasti ja lupasi kohottaa tapaukseni korkeimmalle prioriteettitasolle. He soittaisivat heti kun keksivät vian.

Siitä lähtien on ollut hiljaista. Lähetin kaksi viestiä asiaspalveluun, mutta 72 tunnin vasteaika ei ole vielä tuottanut tulosta. iPhone istuu edelleen ikkunalaudalla ja uskollisesti jakaa 3G-yhteyden asuntooni. Skyn nettiboksi istuu lattialla vain virtavalo päällä. Firma lähetti ensimmäisen kuukauden laskutustiedot sähköpostiini, mutta muuten on ollut hiljaista.

Toivon että asiakkuuteni purkaminen onnistuisi maanantaina, jos ei muuten niin ombudsmanilla uhkaamalla jälleen kerran. Sitten vaan uusi yritys toivottavasti särmemmällä palveluntarjoajalla!