tiistai 26. kesäkuuta 2012

Työmatka

Päivittäinen reissu Finchleysta Eustonille ja siitä lyhyen kävelyn kautta työhuoneeseen on sujunut tähän mennessä varsin hyvin. Underground-junia Northern Linella tulee parin minuutin välein aamuin illoin, ja vaikka ruuhka-aikaan matkaan sattuessa saattaa junaan joutua ahtautumaan, ulos en ole jäänyt vielä kertaakaan.

Oikeastaan ainoa varsinainen ongelma undegroundissa eli tubessa on hinta. Lontoo on hintajärjestelmässä jaettu radiaalisiin vyöhykkeisiin. UCLn asema Euston sijaitsee juuri ydinkeskustan vyöhykkeen eli vyöhykkeen numero 1 sisällä, kun taas Finchley Central sijaitsee juuri vyöhykkeen 4 sisällä. Hintaa vyöhykkeet 1–4 kattavalle matkakortille eli Oyster Cardille tulee kuukaudessa järkyttävät 160 puntaa. On selvää, että "en voi elää näin" (kuten naapurini Meritullinkadulla aikoinaan kommentoi Iron Maidenin kuuntelemista mielestään kohtuuttomalla volyymillä).


Alivuokralaiskaverini Srinivas on hänkin postdoccina UCLssa, viereisessä korttelissa kemian laitoksella. Hän käyttää bussia työmatkoihin, mutta tällä tubea halvemmalla kulkuneuvolla matka-aika yhteen suuntaan voi helposti venähtää yli tunnin pituiseksi, usein jopa tuntiin ja viiteentoista minuuttiin saakka. Hän kuitenkin huomautti, että vyöhykkeen 2 viimeinen asema Northern Linella ennen vyöhykettä 1 on Mornington Crescent, joka sijaitsee noin 10–15 minuutin kävelymatkan päässä UCL:sta. Vyöhykkeet 2–4 kattava kuukausikortti maksaa 160 punnan sijaan 90 puntaa, joten hintaero on merkittävä.

Tänä aamuna testasin tätä ideaa. Jäin siis pois Mornington Crescentilla, josta kävelin kuumassa aamuauringossa rivakkaa tahtia UCLn. Työmatkan kokonaiskestoksi tuli 37 minuuttia, mikä on vain viitisen minuuttia enemmän kuin Eustoniin saakka tubella ajaessani. Suurelta Eustonin asemalta kestää nääs yllättävän kauan päästä katutasolle saakka kävelemään, ja aseman edustan vilkkaat risteykset tarkoittavat runsasta odottelua valoissa.

Seuraavassa vaiheessa kokeilen tätä vyöhykkeiden 2–4 kuukausikorttia. Tällä kortilla vyöhykkeeseen 1 ajaminen tarkoittaa lisämaksua, mutta se on kohtuullinen.

Myöhemmin myöskään pyöräilyä ei pidä sulkea pois. Kuvio menee uusiksi kokonaan vuodenvaihteessa, kun muutan Finchleysta muualle, ehkä jopa vyöhykkeeseen 3...

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu